Minden szervezet életében eljön az a pont, ahonnan kezdve a munkatársak képzésére időt, energiát kell szánni. A legtöbb helyen azonban nincs megfelelően kidolgozva egy belső oktatás szabályrendszere.
Kisebb vállalkozások esetében ez talán még könnyen kezelhető, de egy több 100, esetleg több 1000 fős vállalat életében komoly problémákat okozhat, ha nincsenek meg ezek a szabályozások.
Írásunkban abban próbálunk segítséget nyújtani, hogy ezeket a szabályokat megfelelően kialakíthassa bárki, illetve megfelelően kommunikálja is azokat a cég életében.
Mit érdemes szabályozni egy vállalati képzés során?
Legyenek szabályok, követelmények
A legtöbb esetben már a szabályok megléte is sokat segít abban, hogy egy vállalati képzés sikeres legyen. Fontos azonban meghatározni azt is, hogy mit várunk el a képzés után a résztvevőktől. Így nagyobb az esély rá, hogy valóban haszna lesz.
Miért vehet részt a munkatárs egy angol nyelvtanfolyamon?
Tisztázzuk mi a célja, miként fog hasznosulni a vállalat, a munkavállaló, vagy az ügyfelek szempontjából a képzés. Az angol nyelvtanfolyam elvégzése után könnyebben tudjon kommunikálni az angol nyelvű ügyfelekkel? Precízebben tudja menedzselni a feladatait egy időgazdálkodási tréning elvégzése után?
A cél sokféle lehet, a legfontosabb, hogy a képzés résztvevője pontosan tisztában legyen azzal, miért is kell egy extra kötelezettséget magára vállalnia a feladatai mellett.
Munkaidőben vagy azon felül?
Gyakori kérdés, bár sokszor nem tisztázott egyértelműen, hogy a képzés időtartama a munkaidőből kerül levonásra, vagy a hallgató a saját szabadidejéből kell, hogy időt fordítson a tanfolyamon/tréningen való részvételre. Ez természetesen attól is függ, hogy a képzés a munkavállaló életének egyéb területein is tud-e hasznosulni.
Egy nyelvi képzésnek akkor is hasznát veheti a munkatárs, ha a jövőben esetleg már nem a cégünknél dolgozik. Érdemes tehát ezt is tisztázni. Természetesen a munkavállaló szempontjából az a reális, ha a munkaidő keretein belül kell tanulnia. A tanfolyam nem csak elvárásokkal, de extra költséggel és adminisztrációs teherrel is jár, amiből a résztvevők általában semmit sem érzékelnek.
Szóval a legjobb tanács ezzel kapcsolatban, ami adható, hogy ha szorosan a munkavégzéshez kötődő speciális képzésről van szó, akkor munkaidőn belüli elvárásokat érdemes támasztani. Amennyiben általános, esetleg más munkahelyen is referenciaként adható képzést kínálunk, akkor elvárható, hogy a képzés egy része a munkaidőn kívül történjen.
Milyen problémákra érdemes felkészülni?
Tegyük fel, hogy minden fontos körülményt figyelembe vettünk, az elvárásokat reálisan vázoltuk, mindenki megértette a rá vonatkozó követelményeket, és előnyöket egyaránt. Problémák ettől függetlenül még előfordulhatnak.
Elvárások: Az elvárásokat nekünk is teljesítenünk kell, mint a képzésért felelős személyzet, vagy vezetés. Joggal fordulhatnak ellenünk a munkatársak, ha ők betartják a követelményeket, de a vezetés nem tartja be az ígéreteit. Például nem hagy megfelelő időt a tanulásra a megállapodás szerint.
Motivációhiány: Sajnos nem vagyunk egyformák. Vannak esetek, amikor a képzést, akármennyire nagyszerű is, csak nyűgként fogja fel a résztvevő. Lehet, hogy úgy gondolja, csak egy papírt kell szereznie, a tudás nem lényeges (mert ezt vette át az oktatási rendszerből). Sajnos a motiváció hiánya azt is eredményezi, legyen bármi a háttérben, hogy a képzés végkimenetele is gyengébb lesz.
Megkérdőjelezik a hasznosságot: Elképzelhető, hogy a munkavállaló nem érti, miért lenne a képzéstől egyszerűbb a munkavégzés, vagy miért növekszik a szolgáltatás minősége.
Kifogássá válik a tanfolyam: Szintén probléma lehet, hogy a belső képzés egyfajta kifogás lesz. Ha csökken a teljesítmény, vagy nem készül el időre egy feladat, könnyű ráfogni arra, hogy “tanulnom kellett”
Tippek a vállalati képzések sikeréért
A legfontosabb két dolog, amit szükséges tisztázni, hogy miért kell elvégezni a képzést, illetve mit vár el a munkáltató a képzés elvégzése után. Sajnos sok olyan “kötelező képzésre” van példa, amelyet csak a megszerzett papír miatt kell “letudni”, de gyakorlati haszna nincs. Márpedig ha időt és energiát kell fordítani egy tanfolyam elvégzésére, miért ne várhatnánk el a fejlődést is?
Egyszerűbbé tehetjük a képzést mi magunk is azzal, ha fokozatosan egyre nagyobb tudást igénylő feladatokat bízunk a résztvevőkre. Ezzel valószínűleg úgy tűnik, hogy kikényszerítjük a motivációt, de hosszú távon segíthetünk az alkalmazottaknak.
Persze más eszközök is vannak, amelyekkel garantálhatjuk egy ilyen képzés sikerét, méghozzá tanulmányi szerződés kötésével. Ebben szabályozhatjuk:
- A tanfolyamon való részvétel feltételeit
- A munkavállaló esetleges költségeit (pl. önrész megfizetését)
- A szerződés szabályozhatja az elvárt teljesítményt
- Illetve azt is kiköthetjük, mennyi hiányzást engedünk meg a szerződőnek.